Japon satrancı olan şogi, normal satranca göre daha karmaşık ve daha kolay değil. 9×9=81 kareye bölünmüş bir tahtanın üzerinde oynanır. şogi, normal satrançtan farklı şekilde 20 taş ile oynanır. erek bildiğimiz satrançla aynıdır. fakat rakipten yenen taşlar yine rakibe karşı kullanılabilir. nedeni ise şogi oyununda taşlar bulunmamaktadır edilemez, sırf tutsak alınır. tutsak alınan taşlar, piyon hariç olmak üzere, tahtada arzulanan yere konulabilir. Piyonlar yalnızca diğer bir piyonun bulunmadığı sütunlara konulabilir. şayet oyuncu hiç piyon kaybetmeden rakibinin piyonunu ele geçirmişse, o piyonu oyuna alamaz.
şogi oyununda güçlenen daha da güçlenir ama her an donuk olma tehlikesi de olmaktadır. Taşların terfi edebilme niteliği olmaktadır. Taşlar tıpkı renk ve aynu boyutta bulunduğu için, baktığı yöne ve taşların üzerlerindeki desenlere göre ayırt edilebilmektedir.
şogi, çoğunlukta kişilerin bildiği satranç oyunundan daha güçtür, yine bir tahta üzerinde oynanılır. 2 benlik bir oyundur. şogi oynayanlar, beynin farklı kısımlarını da kullanarak oyunun oynandığını ve ehil oyuncuların bundan sonra beynin çok sayıda kısmına ilerleyebildiklerini söylüyorlar.
Japon satranç oyununda beynin ‘dörtgen lopçuk’ denilen kısımla beraber, ‘kaudat nükleus’ ismi verilen kısmında kullanıldığını belirten Japonlar, beynin gizli kısımlarına bu oyun sayesinde, bu oyunda ustalaşanların erişebildiğini söylüyorlar.
Her oyuncunun bir şahı, bir kalesi, bir fili, iki atı, iki mızrağı, iki gümüş generali, iki altın generali ve dokuz adet piyonu bulunur. bu taşlar, altın generaller ve şah dışında, karşı taraftaki son üç kareye geldiklerinde, isteğe bağlı şekilde, terfi olurlar; böylece hareket kısıtlamaları değişir. Tahtaya dizilimde ilk sırada piyonlar yer alır. ikinci sırada soldan ikinci karede fil, sağdan ikincide kale olmaktadır. en arka sırada ise soldan sağa: mızrak, at, gümüş general, altın general, şah, altın general, gümüş general, at ve mızrak. Geleneksel bir oyun olan şogi, Japonya’nın değişik bölgelerine göre farklı kurallar içerebilir.
şogi oyunundaki taşlar
* şah (osho): Satrançtaki şah ile tam olarak aynıdır. çevresindeki her yere, bir kare gitmek koşuluyla devinim edebilir.
* Kale (hisha): Kale de satrançtakiyle aynıdır. düz şekilde ilerlemek şartıyla, istediği kadar uzaklığa gidebilir. Terfi olduğunda şahın hareket kapasitesi ile kendi kapasitesini birleştirir. Yani hem düzgün şekilde hem de tek kare ilerleyerek hareket edebilir.
* Fil (kakugyo): çapraz olmak koşuluyla istediği kadar kare ilerleyebilir. Terfi ettiğinde, kale benzeri, şahın hareket yeteneğini kazanır.
* Altın general (kinsho): önündeki 3 kareye, sağa, sola ve geriye olmak üzere 6 tane hareketi olmaktadır. Hepsinde de yalnızca tek kare ilerleyebilir. Son 3 kareye gelse dahi terfi etmez.
* Gümüş general (ginsho): Altın generale aynı. Tek kare ilerlemek koşuluyla önündeki 3 kareye ya da geri iki çapraza gidebilir. Terfi ettiğinde yalnızca altın generalin hamlelerini yapabilir.
* At (keima): Satrançta bildiğimiz cet aşırı benzer. ileri doğru olmak şartıyla “L” biçiminde ilerler. başka taşların üstünden atlayabilir. Oyunda devamlı ileri gitme zorunluluğu olduğundan bir süre sonra tahtanın sonuna geldiği için terfi olmak mecburiyetindedir. Terfi olduğunda ise, gümüş general bu gibi, sadece altın generalin hareketlerini yapabilir.
* Mızrak (kyosha): sırf ileri doğru, arzulanan kare sayısında devinim edebilir. At gibi, hareket edecek piyasası kalmayacağından, tahta sonuna geldiğinde terfi olmak mecburiyetindedir.
* Piyon (fuhyo): yalnızca ileri olmak üzere, tek kare ilerleyebilir. satrançtaki benzeri başlangıçta iki kare ilerlemek, ve ya rakip taşı çapraz almak bunun gibi hakları bulunmamakta. Terfi olduklarında altın general gibi devinim etme hakkına erişirler.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder